Proces wyrejestrowania kasy fiskalnej z Urzędu Skarbowego
Czym jest wyrejestrowanie kasy fiskalnej?
Wyrejestrowanie kasy fiskalnej to proces sporządzenia kompleksowego zestawienia finansowego, które uwzględnia wszystkie zarejestrowane raporty dobowe oraz sumuje całość sprzedaży z podziałem na stawki VAT. Po jego zakończeniu, urządzenie przełącza się w tryb wyłącznie do odczytu i nie może być już wykorzystywane do ewidencjonowania sprzedaży. Należy do niego przystąpić w momencie, gdy pamięć modułu fiskalnego jest pełna, dochodzi do zakończenia działalności gospodarczej lub wymiany kasy fiskalnej na nową.
Kto jest odpowiedzialny za sporządzenie zestawienia finansowego?
Odpowiedzialność za wykonanie tego zestawienia spoczywa na serwisie posiadającym uprawnienia do obsługi danego typu kasy fiskalnej.
Kto odpowiada za protokół z wyrejestrowania pamięci fiskalnej?
Za sporządzenie protokołu odpowiedzialny jest podatnik lub na jego zlecenie autoryzowany serwis.
Jakie kroki należy podjąć, aby wyrejestrować urządzenie fiskalne?
Sporządzić zestawienie finansowe.
Sporządzić protokół z wyrejestrowania pamięci fiskalnej.
Wypełnić formularz wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas.
W ciągu 5 dni od zakończenia procesu wyrejestrowania złożyć w odpowiednim Urzędzie Skarbowym:
wydruk finansowy (zestawienie finansowe),
protokół z wyrejestrowania pamięci fiskalnej,
wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas.
Procedura wyrejestrowania kasy z ewidencji kas
W przypadku zakończenia używania kasy fiskalnej z powodu zamknięcia działalności gospodarczej lub zakończenia jej eksploatacji, podatnik musi:
Wygenerować raport dobowy oraz okresowy (miesięczny).
Bezzwłocznie, za pomocą technika serwisowego, przeprowadzić wyrejestrowanie zawartości pamięci fiskalnej, sporządzając zestawienie finansowe oraz protokół z tej czynności, zgodnie z obowiązującym wzorem.
Złożyć protokół oraz dołączony do niego raport finansowy w terminie 5 dni od ich sporządzenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Złożyć wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, dołączając wymagane dokumenty, zgodnie z odpowiednim wzorem.